سیستم پزشکی از راه دور Telemedicine

پنجشنبه ۰۴ شهریور ۱۴۰۰ , ۱۷:۴۱:۵۱ بعد از ظهر
 

ترمینال ویدئوکنفرانس

مارک IPIDIO  مدل  Ultra1060

ترمینال ویدئوکنفرانس

مارک IPIDIO  مدل  Ultra1040

دوربین ویدئوکنفرانس

مارک IPIDIO  مدل  IDO515U2

با خروجی  USB

کارت های تله مدیسین

دوربین های معاینه

مارک  Horus scope

گوشی های الکترونیکی

Stathoscopee

مانیتور علائم حیاتی ECG
ویژوآلایزر

واژه تله مديسين (Telemedicine) از دو کلمه Tele که يک لغت يوناني و به معني «ارتباطات مسافت دور» است و کلمه مديسين (medicine) به معناي درمان و طب، تشکيل شده است.
 برای تله مديسين (Telemedicine) یا پزشکی از راه دور  تعاریف مختلفی بیان شده است  ازجمله :
استفاده از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات جهت انتقال سرویسهای پزشکی و مبادله اطلاعات پزشکی هنگامیکه فاصله فیزیکی ، طرفین این موضوع (بیمار و پزشک ) را از هم جدا می کند . (Elford, 1998)
انجمن تله مديسين بريتانيا، تله مديسين را چنين تعريف مي كند : ارائه خدمات درماني در جايي كه فاصله، فاكتور مهمي محسوب مي شود ، توسط متخصصان حرفه اي با استفاده از فن آوري اطلاعات و ارتباطات براي تبادل اطلاعات صحيح در زمينه تشخيص، درمان و پيشگيري بيماريها و تحقيقات، با بهره گيري از جديدترين دستاوردها در زمينه خدمات درماني در راستاي تامين هر چه بيشترسلامت افراد.  بطور كلي منظور از تله مديسين استفاده از فناوري ارتباطات و اطلاعات در پزشكي است با اين هدف كه بتوان خدمات پزشكي را از راه دور و بدون نياز به ارتباط معمول و رودرروي بيمار و پزشك ارائه كرد، كه اين امر مستلزم انتقال متن، تصوير، صوت، ويدئو و ياسيگنال هاي تبديل شده الكتريكي است.

تله مديسين (Telemedicine) یک اصطلاح کلی است که شامل بکارگیری تکنولوژیهای مختلف و استفاده از شبکه های ارتباطی جهت ارتباط بین مراکز درمانی و آموزشی مختلف است . 
یک سیستم تله مديسين (Telemedicine) یا پزشکی ازراه دورازچهار قسمت مختلف تشکیل می گردد.
1.     تکنولوژِی : شامل وسایل ارتباطی  و  دستگاههای جانبی 
2.    شبکه های  ارتباطی 
3.    استفاده کنندگان (بیماران و کادر پزشکی )
4.    قوانین و مقررات 
هریک از این  موارد به تنهایی مهم اند اما در جهت اجرای یک تله‌مديسين (Telemedicine) موفق باید بطور یکپارچه و کامل در نظر گرفته شوند .

1- تکنولوژی ( Technology)

فن آوری هایی که در پزشکی از راه دور بکار می روند شامل سخت افزار ها و نرم افزار و همچنین یک سری از دستگاههای جانبی است که جهت انجام فعالیتهای  پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد . 
اشکال متنوعی از تکنواوژی در پزشکی از راه دور کاربرد دارند . مانند :
تلفن ،تلفن تصویری، کامپیوترهای شخصی، سیستمهای ویدئو کنفرانس و سیستم های ذخیره و ارسال (S&F) و به شکل کاملا حرفه ای پکیج های پزشکی از راه دور

2- وسایل جانبی 

یک قسمت مهم از سیستم های پزشکی از راه دور را وسایل جانبی تشکیل می دهند. این وسایل و دستگاه ها می توانند به سیستم اضافه و یابه آن متصل شوند و امکان  انتقال حرفه ای تصاویر فیلم و صدا از اعضاء بدن را فراهم می کنند .
برخی دستگاهای جانبی مورد استفاده عبارتند از :
a) اوتوسکپ(otoscope) این دستگاه  ارسال تصاویر از گوش ،بینی و حلق بیماران از راه دور امکان پذیر می سازد.
b) استتوسکوپ الکترونیکی این دستگاه امکان ارسال صدای قلب ریه و شکم را فراهم می سازد .
c) دوربین معاینه که کاربردهای مختلف نظیر ارسال فیلم و عکس از پوست، گلو و امکان ارتباط دو طرفه بین بیمار و متخصص را دارد .

 3- شبکه های ارتباطی 

دومین قسمت اصلی یک سیستم تله‌مديسين (Telemedicine) شبکه های ارتباطی هستند، این ارتباطات الکترونیکی هستند که امکان اتصال وسایل فوق را میسر می سازند، اشکال مختلفی از شبکه های  ارتباطی وجود دارند شبکه های قدیمی تلفن ( POTS   plain old telephone system)، خطوط تلفنی دیجیتال مانند (ISDN) سوئیچها و شبکه های دیجیتال اختصاصی مانند Asynchronous Transfer Mode (ATM)و میکروویو ها و شبکه های ماهوارهای و همچنین اینترنت و VPN  ها از هریک از این شبکه ها می توان جهت ارسال اطلاعات استفاده کرد هرچند هریک دارای محاسن و معایب مخصوص به خود می باشند .
انتخاب مناسبترین شبکه جهت فعالیت مورد نظربه عوامل متعددی مانند پهنای باند مورد نیاز و نوع ارتباط بین دو نقطه مورد نظر ( مثلا ارتباط از دریا به خشکی ) و هزینه شبکه مورد نظر در آن منطقه و نیز امکان ارائه خدمات پشتیبانی محلی بستگی دارد .

4- مردم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حتی اگر یک شبکه مناسب جهت تله‌مديسين (Telemedicine) ساخته باشید امکان استفاده عموم مردم از آن به راحتی میسر نخواهد بود.شبکه های مردمی عاملی بسیار مهم ،حتی مهمتر از  شبکه های ارتباطی الکترونیکی هستند و دقیقا به همین دلیل است که باید استفاده کنندگان از این سیستم را بطور دقیق انتخاب کرده و تحت آموزش و پشتیبانی قرارداد . 
به عنوان یک اصل ،اکثر افراد نیازمند آموزش در زمینه تله‌مديسين (Telemedicine)  هستند .اینکه پزشکی از راه دور چیست ؟ چگونه انجام می شود و برای آنان چه محاسنی در مقایسه با عدم استفاده از آن دارد. اگر مردم استفاده از پزشکی از راه دور را انتخاب کنند آنگاه در خود نیاز به آموزش چگونگی استفاده از آن را احساس خواهند کرد. ودرانتها استفاده کنندگان (بهره وران )نیازمندپشتیبانی هستند( به شکل ایده ال 24 ساعت در شبانه روز و هفت روز هفته ) تا اگر با مشکلی مواجه شدند بتوانند سریعا با فردی در جهت حل مشکل ارتباط برقرار کنند .

قوانین و مقررات

پیش از اجرای طرحهای تله‌مديسين (Telemedicine) باید موارد حقوقی در این زمینه مشخص گردد .بطور مثال پرداخت هزینه ها، صدور گواهی ها و تعهدات در این زمینه به چه صورت امکان پذیراست . 
سوالی که می تواند مطرح گردد این است که چه کسی هزینه تله‌مديسين (Telemedicine) را وقتی که بیمار و پزشک نزدیک هم نیستند  تقبل می کند .
اگر اشتباه و یا خطایی در حین انجام این عمل صورت گیرد مثلا اگر در نحوه کار دستگاههای جانبی مشکلی پیش آید و یا دچار خطا باشند چه کسی مقصر است ؟ پزشک متخصص ، بیمارستان ،کمپانی فروشنده دستگاه ها و وسایل جانبی و یا سرویس دهنده شبکه ارتباطی .    مسائلی اینچنین هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا نامشخص است .

نحوه کار سیستمهای پزشکی از راه دور (Telemedicine)

جهت انجام این فعالیتها صدا و تصویر توسط سیستم ویدئو کنفرانس  منتقل می گردند. همانطور که در بخش مربوط به سیستم های ویدئو کنفرانس توضیح دادیم، این تجهیزات قادر هستند بوسیله دوربین و میکروفون خود صدا و تصویر را دریافت کرده و پس از فشرده سازی آنرا انتقال دهند و همچنین صدا و تصویر دریافتی را بر روی مانیتور و اسپیکر به نمایش بگذارند.
فشرده سازی میزان پهنای باند مورد نیاز را کاهش می دهد و در نتیجه  هزینه شبکه ارتباطی نیز کاهش می یابد .
سیستم های ویدئو کنفرانس علاوه بر تصویر افراد حاضر در محل مانند بیمار و پزشک، قادرند تصاویر دریافتی از تجهیزات پزشکی را نیز همزمان با تصویر پزشک و بیمار انتقال دهند.

محاسن تله‌مديسين (Telemedicine)

به طور خلاصه، برخی  مزاياي تله‌مديسين، عبارتند از:
1. صرفه‌جويي در وقت براي پزشک و بيمار
2. کاهش هزينه مراجعات متعدد به مطب.
3. کاهش خطا و بالا بردن سرعت مشاوره‌ها.
4. بهره‌گيري از بانک اطلاعات بيماران، جهت بررسي روند بهبود بيماري.
5. استفاده از تجربيات پزشکان و متخصصان، در نقاط ديگر 
6. سهولت تبادل نتايج آزمايشگاهي، تصاوير راديولوژي و ...
7. بهبود ارائه خدمات پزشکي به مناطق روستايي و دورافتاده.
8. استفاده از تله¬مديسين در آموزش بهورزان روستايي، دانشجويان و کادر پزشکي.
9. در دسترس قرار دادن امکانات برای پزشکان جهت هدایت معاینات خودکار
10. افزايش دسترسي به مراقبت‌هاي بهداشتي (شهري و روستايي).
11. بهبود کيفيت مراقبت‌هاي بهداشتي.
12. کاهش خطاهاي پزشکي.
13. بهبود دسترسي به اطلاعات، به ويژه در زمينه بيماري‌هاي واگير و همه‌گير.
14. تبادل يافته‌هاي جديد پزشکي بين پزشکان سراسر جهان.
 
شرکت خدمات پاسارگاد