سیستم صوتی سالن های همایش

پنجشنبه ۰۴ شهریور ۱۴۰۰ , ۱۶:۰۶:۴۸ بعد از ظهر

 

سیستم صوتی سالن همایش و آمفی تئاتر: (Auditorium Hall)

مرکز همایش‌هاConvention Center( سالن های بزرگ و مجهزی هستند که جهت برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌ها طراحی شده‌اند. مراکز همایش شامل تالارهای کنسرت، سالن سخنرانی، اتاق نشست‌ها و تالار کنفرانس می باشد .معمولاً یک سالن اصلی که بزرگ‌ترین سالن در مرکز همایش‌ها است به محل برگزاری مراسم آغازین (گشایش یا افتتاحیه) و مراسم پایانی (اختتامیه) اختصاص می‌یابد. مرکز همایش‌ها عموماً به گستره کافی برای جابجایی چند صد نفر شرکت‌کننده طراحی شده‌ است.
 
یک سالن آمفی تئاتر استاندارد از محل هایی چون ورودی، سالن انتظار، سالن اجرا، فضاهای خدماتی پشت صحنه، اتاق نور و صدا، اتاق گروه موسیقی، اتاق استراحت، پارکینگ و ... تشکیل شده است.
تمامی محل های فوق نیاز به سیستم صوتی پیجینگ برای اطلاع رسانی دارند. اما سالن اصلی آمفی تئاتر می بایست از نکات گوناگونی پیروی کند که در ادامه به آن می پردازیم.

ورودی‌ و خروجی سالنهای همایش و آمفی تئاتر

ابتدایی‌ ترین نقطه ورود به سالن کنفرانس ورودی‌‌ هاست. بنابراین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌ باشد. در این بخش از طراحی سالن کنفرانس تنها به ذکر نکاتی کوتاه درباره ورودی و خروجی سالن بسنده می‌کنیم.

  • ‌‌ با هدف جلوگیری از تجمع بیش از حد افراد، چند ورودی و خروجی  برای سالن در نظر باید بگیریم.
  •  ورودی و خروجی سالن کنفرانس باید برای حضار داخل سالن، قابل رویت باشد.
  •  حتی‌الامکان از ورودی و خروجی جداگانه باید برای سالن کنفرانس استفاده شود.
  •  حداقل عرض درب‌های ورودی سالن باید با نصف مجموع درب‌های خروجی برابر باشد.
  •  عرض لازم برای درب‌های سالن به ازای هر ۱۰۰ نفر، حدود ۸۵ سانتی‌متر باید باشد.
  •  محل ورودی سالن را طوری در نظر بگیرید که بتوانید در زمان تجمع بیش از اندازه افراد یا وقوع حوادث غیر مترقبه، به عنوان خروجی اضطراری از آن‌ها استفاده کنید.

راهرو‌های سالن

ابعاد فضایی که باید برای راهروی سالن کنفرانس در نظر بگیرید ۷۰ سانتیمتر، به ازای هر ۱۰۰ نفر می‌باشد. البته نکته‌ای که باید در این‌باره مد نظر قرار دهید شرایط خاص افراد مختلف مانند معلولین و ناتوانان جسمی است. برای عبور ویلچر ۷۰ سانتی‌متر و افرادی که با دو عصا حرکت می‌کنند ۸۳ سانتی‌متر فضا، در نظر بگیرید.
در برخی از سالن‌های کنفرانس جدید مسیر افراد برای نشستن، از جلوی ردیف اول صندلی‌ها می‌گذرد که با توجه به شرایط افراد حداقل عرض این راهرو‌ها باید ۱۴۰ سانتی‌متر باشد. عرض راهرو‌هایی که در کنار دیوارها قرار می‌گیرند ۱۰۰ سانتی‌متر می‌باشد.
در صورتی که قصد دارید در سالن کنفرانس از دو راهرو در طرفین استفاده کنید تعداد استاندارد صندلی‌ها در هر ردیف، ۱۶ عدد می‌باشد و اگر قصد ایجاد یک راهرو در یک طرف را دارید این تعداد به ۸ صندلی کاهش می‌یابد. در صورتی که سه راهرو (دو راهرو در طرفین و یکی در وسط) برای سالن کنفرانس در نظر گرفتید می‌توانید حداکثر ۲۵ صندلی در یک ردیف به کار ببرید.

چیدمان صندلی ها

در نحوه چیدمان صندلی‌ها دو عامل تعیین کننده وجود دارد که اعم از اندازه صندلی‌ها و ایجاد فاصله بین ردیف‌ها برای عبور و مرور حضار است. نکته بسیار مهم در زمینه چیدمان صندلی‌ها این است که فاصله بین ردیف‌ها از ابتدا تا انتها باید به یک اندازه باشد.
بهتر است برای راحتی و توجه هرچه بیشتر حضار، بین ردیف‌های صندلی اختلاف ارتفاع کافی را در نظر بگیرید. البته رعایت این مسئله، به نوع و ابعاد صندلی نیز بستگی دارد.
مسئله بعدی راجع به چیدمان صندلی‌ها و دید استاندارد تماشاگران در سالن‌های شیبدار می‌باشد. زاویه دید استاندارد مخاطبان در حالتی که سر و گردن ثابت بوده و تنها چشم‌ها به صورت جزئی حرکت می‌کنند باید حدود ۳۰ درجه باشد. زاویه دید مناسب، در حالتی که سر و چشم هردو به صورت جزئی درحرکتند حدود ۶۰ درجه است. برای ادراک کامل بدون حرکت سر باید زاویه دید ۱۱۰ درجه باشد.

سالن پذیرش و فضای خدماتی

قسمت بعدی یک سالن کنفرانس ، سالن پذیرش یا انتظار می‌باشد. در سالن‌های انتظار مقدار فضایی که برای هر ۶ نفر در نظر گرفته می‌شود یک متر مربع است بنابراین ما به ازای هر ۳۰۰ نفر ۵۰ متر مربع فضا نیاز داریم اما در این حالت افراد، فضای بسیار کمی خواهند داشت به همین دلیل ما برای راحتی حضار، به ازای هر ۶ نفر ۳ متر مربع در نظر می‌گیریم که با این حساب برای ۳۰۰ نفر به ۱۵۰ متر مربع فضا نیاز دارید.
 در مورد فضاهای خدماتی که در سالن انتظار قرار دارد تنها به ذکر یک نکته بسنده می‌کنیم که سرویس‌های بهداشتی باید به راحتی در دسترس باشد و در عین حال نباید در معرض دید باشد.

برای طراحی سیستم صوتی سالن همایش و آمفی تئاتر مناسب به چه نکاتی باید توجه شود؟

مواردی زیادی برای طراحی سیستم صوتی سالن همایش وجود دارد، در اینجا به بخشی از آنها می پردازیم.

1- صدای یکنواخت:

صدا باید به گونه ای تنظیم شود که سطح آن در تمامی فضاهای سالن همایش یکسان باشد. افرادی که دور از سن می نشینند می بایست صدای یکسانی با افرادی که نزدیکی سن می نشینند، دریافت کنند. مهندس صدا می بایست تمامی نقاط کور یک سالن آمفی تئاتر را توسط یک سیستم صوتی مناسب مرتفع سازد.

2- انتخاب سیستم صوتی:

شنیده شدن صدای با کیفیت از سیستم صوتی، در طراحی و تجهیز سالن کنفرانس، اهمیت ویژه‌ای دارد و با توجه به نوع محیط و نحوه کاربری می­ بایست از سیستم صوتی متناسب بهره برد. تجهیزات اصلی سیستم صوتی سالن کنفرانس، اعم از میکروفون، فرستنده، منبع تغذیه، گیرنده، پروژکتورها، دوربین‌های گردان، آمپلی‌فایر‌های تنظیم‌کننده صدا و بلندگو‌های دیواری و سقفی را دربر‌می‌گیرد و تجهیزات جانبی شامل هاب و پورت‌های USB، نمایشگر‌ها، سیستم ترجمه همزمان، تجهیزات ضبط صدا و تصویر و...می‌باشد.
 آکوستیک سالن­ ، ابعاد سن صحنه، چیدمان صندلی­ ها، فضای بالکن ها، ارتفاع سالن، متریال کف سالن و ... از عوامل مهم برای انتخاب سیستم صوتی صحیح می­ باشد. توزیع و چیدمان صحیح سیستم صوتی مهمترین مطلب در دستیابی به صدای یکنواخت خواهد بود. سیستم صوتی ( Line Array )  لاین اری برای سالن های همایش چند صد نفره استفاده می شود. اساس سیستم ­های  ( Line Array ) لاین اری  بر صدا رسانی متمرکز استوار است. در این روش زاویه قرار گرفتن بلندگوها در آرایه با توجه به ابعاد سالن و نحوه قرارگرفتن شنودگان تنظیم می­ شود. شدت صوتی خروجی هر بلندگوی در آرایه نیز به همین نسبت تنظیم می­ گردد تا در نهایت صدایی یکنواخت در سالن به گوش برسد.

 تصویرشماره یک- زاویه قرار گرفتن بلندگوها در آرایه ها (Line Array)

3-دیوارپوش‌ آکوستیک

کارکرد اصلی کف‌پوش و دیوارپوش‌های آکوستیک، جلوگیری از ورود اصوات مزاحم و مانع خروج صدا از داخل سالن و به طور کلی جذب صدا‌های مزاحم است. در گذشته بخش اعظم این دیوار‌پوش‌ها را پشم شیشه تشکیل می‌داد ولی امروزه به دلیل چگالی پایین، سرطان‌زا بودن و اینکه این ماده در طولانی مدت از بین می‌رود از این ماده استفاده نمی‌شود. ماده‌ای که امروزه برای ساخت دیوارپوش‌های آکوستیک به کار گرفته می‌شود پشم سنگ، با چگالی ۵۰ و ضخامت یک اینچ می‌باشد. برای نصب عایق‌ها، ابتدا با استفاده از سیم‌بندی و توری سطح زیرین سقف مهار می‌شود. در مرحله دوم عایق‌ها نصب می‌شوند و در مرحله سوم با استفاده از پارچه‌های نم‌گریز و محافظ، از ریزش پشم سنگ جلوگیری می‌شود.
ابعاد سالن کنفرانس، در اجرای سیستم‌های آکوستیکی موثراست. به عنوان مثال در سالن‌هایی با ابعاد کمتر از ۳۰۰ متر مربع، نیازی به اجرای فرآیند‌های خاص آکوستیک نیست. اما با افزایش ابعاد سالن کنفرانس، باید برای بهبود کیفیت صدا، از سطوح محدب و نامنظم برای انتشار بهتر صدا استفاده کرد. برای انعکاس بهتر صدا می‌توانید ارتفاع سقف را بیشتر کنید. علاوه بر ارتفاع سقف، مسئله دیگری که می‌توان برای بهتر شدن صدا از آن استفاده کرد صندلی‌ها هستند. در حالتی که مخاطبان روی صندلی‌ نشسته‌اند جاذب صدا هستند پس باید جنس صندلی‌ها، جاذب صدا باشد تا خالی بودن آن‌ها تاثیری در کیفیت صدا نداشته باشد. برای به دست آوردن نتیجه بهتر، می‌توانید صندلی‌های طرفین و انتهای سالن را به میزان یک متر و صندلی‌های گوشه‌های سالن را یک و نیم متر از دیوار فاصله بدهید. نکته مهم دیگر اینکه حتی‌الامکان به دلیل جلوگیری از مشکلات آکوستیکی از به کارگیری سطوح مقعر و گنبدی شکل خودداری کنید.
یک سالن آکوستیک استاندارد، باید دارای شدت صدای مساوی با تعداد انعکاس طبیعی باشد. با استفاده از مواد جاذب صوت، ایجاد شکستگی‌ در دیوار و ایجاد شیب در سقف و کف می‌توان یک سالن کنفرانس آکوستیک استاندارد ایجاد کرد.
شرکت خدمات پاسارگاد