ده نکته ØÛŒØ§ØªÛŒ جهت موÙقیت یک برنامه پزشکی از راه دور
این نوشتار گزیده ای است از گزارش اقای Mark Vanderwolf Ú©Ù‡ برای انجمن بین المللی پزشکی از راه دور (ISFT) تهیه Ùˆ تدوین نموده است ،و درآن پس از بررسی بیش از 60 برنامه پزشکی از راه دور در سه کشور مختل٠به ده نکته Ú©Ù‡ منجر به موÙقیت برنامه های پزشکی از راه دور شده است Ùˆ یا موجبات شکست این برنامه ها را ÙØ±Ø§Ù‡Ù… آورده است میپردازد .
به عنوان مقدمه باید ذکر کرد Ú©Ù‡ عموما ،برنامه های پزشکی از راه دور (Telemedicine programs ) موجبات تغییر در سیستم یک سازمان در ارائه خدمات پزشکی را ÙØ±Ø§Ù‡Ù… میسازند Ùˆ توجه به این تغییرات یکی از نکات ضروری در هر برنامه پزشکی از راه دور است .
نکاتی اصلی Ùˆ ویژگیهایی مشترک در اکثر این برنامه ها وجود دارد ،اما مهم تراز هرچیز اینست Ú©Ù‡ دست اندرکاران برنامه های پزشکی از راه دور باید درک کنند Ú©Ù‡ معرÙÛŒ درست Ùˆ کامل این تغییرات Ùˆ مدیریت آن، نکته ای واجب Ùˆ ضروری است .
-نکته اول : ایجاد چشم انداز
نکاتی ظری٠و ضروری به هنگام تغییرات Ùˆ ایجاد چشم انداز جدید وجود دارند Ú©Ù‡ جهت اجرای موÙقیت آمیز برنامه ها مهم هستند . این موضوع Ú©Ù‡ مجموعه Ú†Ù‡ هدÙÛŒ دارد، وچگونه Ù…ÛŒ خواهد به این هد٠برسدو سهم هریک از Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ دررسیدن به این هد٠چقدراست .
برنامه های پزشکی از راه دور موÙÙ‚ØŒ بطور مستمر تصویری روشن از چگونگی اجرای برنامه Ùˆ مسیر منجر به اهدا٠سازمان را ارائه Ù…ÛŒ دهند .
اولین گام در جهت اجرای یک برنامه شناسایی Ùˆ درک اهدا٠و تعیین استراتژی Ùˆ تبیین چشم انداز Ú©Ù„ÛŒ سازمان است .این موضوع بسیار مهم Ùˆ Ù…Ùید است Ú©Ù‡ بدانیم هد٠سازمان از به انجام رساندن یک برنامه پزشکی از راه دور چیست. این موضوع بستگی به انگیزه سازمان Ùˆ مدل های کسب Ùˆ کار آن سازمان دارد . بطور مثال میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :
- مدل دسترسی به مراقبتهای پزشکی : دراین مدل ارائه مراقبتهای پزشکی به مردم در نقاط دور Ùˆ یا Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ Ùˆ گروه هایی Ú©Ù‡ ارائه مراقبتهای پزشکی به آنها بخاطر شرایط جغراÙیایی یا کمبود منابع Ø¨Ø§Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØª روبرو است مد نظر است ØŒ بطور مثال دهکده های دور Ø§ÙØªØ§Ø¯Ù‡ در کشورهایی مثل کانادا Ùˆ یا الاسکا Ùˆ نیز Ù…ØÛŒØ· های شهری Ùقیر در کشورهای در ØØ§Ù„ توسعه میتوانند هد٠بالقوه در یک برنامه پزشکی از راه دور باشند .
- مدل کاهش هزینه : در این مدل روشهای مراقبت از راه دور در جهت کاهش هزینه ها جایگزین روشهای مراقبت معمول میگردد، برای مثالی ازاین مورد میتوان به زندانها ØŒ سایت های صنعتی Ùˆ نظامی Ùˆ... Ú©Ù‡ در آن ها پزشکی از راه دور باعث کاهش هزینه ها میگردد اشاره کرد . همچنین با اجرای برنامه پزشکی از راه دور بین بیمارستانها Ùˆ با ØØ°Ù هزینه های ØÙ…Ù„ Ùˆ نقل بین بیمارستانها Ùˆ بابه اشتراک گذاشتن منابع بیمارستانی امکان کاهش هزینه ها را به بیمارستانها میدهد .
- مدل تجاری :گسترش بازار میتواند هد٠یک مجموعه یا سازمان ارائه دهنده خدمات Ùˆ مراقبتهای پزشکی باشد .پزشکی از راه دور امکان ارائه خدمات پزشکی در مقیاسی بزرگتر Ùˆ Ùواصل جغراÙیایی بیشتر را ÙØ±Ø§Ù‡Ù… Ù…ÛŒ نماید .
پس از اینکه هد٠و یا انگیز سازمان شما جهت برنامه پزشکی از راه دور مشخص گردید ،آنگاه برنامه Ø¡ تان را بصورت Ø´ÙØ§Ù Ùˆ جزءبجزء تدوین کنید .به Ø´Ú©Ù„ÛŒ روشن مشخص نمایید Ú©Ù‡ برنامه شما چگونه به تØÙ‚Ù‚ اهدا٠سازمان Ú©Ù…Ú© میکند . Ùˆ بالاخره بطور مشخص نشان دهید Ú©Ù‡ اجرای برنامه پزشکی از راه دور Ú†Ù‡ نتایجی برای سازمان شما در Ù¾ÛŒ خواهد داشت .
با وجود این بیان اهدا٠و ارائه چشم انداز به تنهایی کاÙÛŒ نیست . شما باید همکاری Ùˆ اجماع کلیه دست اندرکاران Ùˆ Ø°ÛŒÙ†ÙØ¹Ø§Ù† این برنامه Ùˆ همچنین مواÙقت Ùˆ ØÙ…ایت میران را هم بدست آورید .
باید اطمینان ØØ§ØµÙ„ کنید Ú©Ù‡ آنها درک Ùˆ باور درستی از پزشکی از راه دور دارند.برای برنامه تان اهدا٠کوتاه مدت Ùˆ بلند مدت تعری٠کرده Ùˆ برای انها روشهای اندازه گبری Ùˆ ارزشیابی مشخص نمائید . در نظر داشته باشید Ú©Ù‡ پزشکی از راه دور یک وسیله است نه هد٠، ابزاری جهت ØÙ„ یک مشکل است . خدمات پزشکی ترکیبی از بیماران (مردم )ØŒ متخصصین ØŒ خدمات پزشکی Ùˆ همچنین نیازهای مالی سازمان است Ùˆ پزشکی از راه دور باید در مواجهه با همگی این موارد Ú©Ù…Ú©ÛŒ ارزشمند باشد .
هر برنامه ای دولتی Ùˆ یا غیر دولتی باید بیشترین سهم مشارکت را بین مردم دارا باشد . اگر مردم از برنامه Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ نکنند انگاه ØÙ…ایتها کمرنگ خواهد شد .اگر تعداد زیادی از مردم بطور متناوب از این برنامه Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنند ØÙ…ایت انها باعث نیل به موÙقیت برنامه خواهد شد . بسیار مشکل خواهد بود Ú©Ù‡ یک برنامه پزشکی از راه دور Ú©Ù‡ به تعداد قابل توجهی از مردم خدمات میدهد را قطع کرد.
-نکته دوم: تدوین یک برنامه مالی بلند مدت
ØØªÛŒ هنگامیکه Ù…Ù„Ø§ØØ¸Ø§Øª مالی به عنوان هد٠اولیه یک برنامه پزشکی از راه دور مشخص نگردیده اند باز هم مهم Ùˆ ØÛŒØ§ØªÛŒ باقی میمانند.برنامه هایی Ú©Ù‡ با توجیه مالی مشخص آغاز میگردند Ùˆ به اهدا٠اولیه خود میرسند در اینده آسانتر بودجه Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ مورد ØÙ…ایت قرار میگیرند .
در نظر داشته باشید Ú©Ù‡ در اغلب سازمانها شما انچه را Ú©Ù‡ میخواهید بدست نخواهید آورد ،بلکه دستاورد شما انچیزی است Ú©Ù‡ مورد اندازه گیری Ùˆ ارزشیابی قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است . پس با تبیین روشهای اندازه گیری Ùˆ ارزشیابی Ú©Ù‡ منجر به دستیابی به اهدا٠کسب Ùˆ کار سازمان میشود شروع کنید Ùˆ اهدا٠کوتاه مدت Ùˆ بلند مدت مالی را مشخص نمائید .
مثالهایی در این مورد را میتوان اینگونه بیان نمود :
- اگر برنامه شما یک مدل بر مبنای در آمد است ØŒ درآمدها را Ø´ÙØ§Ù Ùˆ مشخص نمائید
- اگر کاهش هزینه ها هد٠اصلی برنامه شماست معیار Ùˆ میزان آن را مشخص کرده Ùˆ روشهایی را برای اندازه گیری این کاهش مشخص نمائید. - اگر اهدا٠استراتژیک مبنای ÙØ¹Ø§Ù„یت شماست راه هایی جهت ارزشیابی Ùˆ اثبات موÙقیت برنامه تان مشخص نمائید .
بسط Ùˆ توسعه برنامه های مالی Ùˆ تبیین روشهای ارزیابی آنهاست Ú©Ù‡ در دستیابی به اهدا٠سازمان مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ قرارخواهد Ú¯Ø±ÙØª .
مطمئن شوید Ú©Ù‡ این ارزیابی ها بدرستی درک شده Ùˆ در نهایت مورد پذیرش مدیران قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ اند.
-نکته سوم : ایجاد Ù…ØÛŒØ· کار مناسب Ùˆ اثر بخش
پزشکی از راه دور باید در جایی Ú©Ù‡ به آن نیاز است در دسترس باشد . وسایل Ùˆ تجهیزات باید در Ù…ØÙ„ کار مشاوران Ùˆ متخصصان Ùˆ یا در نزدیکی آنها دردسترس باشد .اتاق ارسال باید بسیار شبیه اتاق معاینه واقعی باشد .همچنین باید نیازهای خاص پزشکی از راه دور مانند نور Ùˆ ÙØ¶Ø§ÛŒ کار بدون ایجاد اختلال در روند معاینات در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شود. در اکثر برنامه های پزشکی از راه دور موÙÙ‚ در قسمت ارسال ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ استانداردها به همراه وسایل Ùˆ مهارتهای پزشکی تشکیل یک مجموعه ÙˆØ§ØØ¯ را Ù…ÛŒ دهند .
اتاق Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª بایددر نزدیکی Ù…ØÙ„ کار متخصصان Ùˆ یا مشاوران ومجهز به تجهیزاتی مشابه اتاق کارشان باشد ،امروزه تکنولوژی های جدید به ما امکان ارائه Ùˆ انتقال مطالب با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از نرم Ø§ÙØ²Ø§Ø±Ù‡Ø§ Ùˆ سخت Ø§ÙØ²Ø§Ø±Ù‡Ø§ÛŒ مختل٠روی میز کارمشاوران Ùˆ متخصصان را Ù…ÛŒ دهد. نبایداز هیچ تلاشی در جهت ارائه امکانات متناسب Ùˆ در خور شااءن پزشک یا مشاور درنزدیکی ÙˆÛŒ دریغ کرد. در عین ØØ§Ù„ این موضوع نیز بسیار مهم است Ú©Ù‡ وسایلی جهت کار مشاور یا پزشک تهیه گردد Ú©Ù‡ در عین داشتن ØØ¯Ø§Ú©Ø«Ø± کارایی به سادگی قابل Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ باشند. ÙÙ† آوریها باید در پس زمینه کار Ù‚Ø±Ø§Ø±Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ درعین اینکه کاربردی Ùˆ موثر هستند باید تا ØØ¯ امکان پنهان باشند. ترکیب تجربه Ùˆ تکنولوژی جهت موÙقیت بخشیدن به برنامه های پزشکی از راه دور وسوسهای است Ú©Ù‡ بسیاری را در گیر خود کرده Ùˆ اگرچه جهت برنامه های پژوهشی Ù…Ùید بنظر Ù…ÛŒ رسند، در Ù…ØÛŒØ·Ù‡Ø§ÛŒ Ú©Ù‡ با بیماران بستری سر Ùˆ کار دارند نامناسب بوده Ùˆ در بسیاری از برنامه ها تبدیل به یک مشغولیت بی ÙØ§ÛŒØ¯Ù‡ Ù…ÛŒ گردند . مثالهایی در این زمینه :
- اتاقهای ارسال مناسب : اتاق معاینه ای است استاندارد با میز Ùˆ وسایل وتجهیزات مشابه بایک اتاق معاینه معمولی Ùˆ در Ù…ØÛŒØ·ÛŒ مشابه با اتاقهایی Ú©Ù‡ ÙØ¹Ø§Ù„یتهای پزشکی غیر از پزشکی از راه دور در انها انجام Ù…ÛŒ پذیرد، Ù‚Ø±Ø§Ø±Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است . - اتاق ارسال نامناسب : اتاق معاینه ایست Ú©Ù‡ در ان کابلها Ùˆ تجهیزات ارتباطی Ùˆ مخابراتی کاملا مشخص Ùˆ مشهود هستند. شاید این Ø´Ú©Ù„ از اتاق در نظر جسورانه Ùˆ جالب بنظر آید، ولی برای کادر پرستاری Ùˆ بیماران نا آشنا بوده Ùˆ معمولا نتیجه معکوس Ù…ÛŒ دهد.
- اتاق Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª (مشاوره )مناسب : اتاق مشاوره باید ØØªÛŒ الامکان بسیار نزدیک به Ù…ØÛŒØ· کار متخصصین Ùˆ مشاورین قرارگیرد. اتاقی آرام Ùˆ نسبتا Ú©ÙˆÚ†Ú© Ú©Ù‡ تمام تجهیزات Ùˆ وسایل مورد نیاز در دسترس مشاور Ùˆ متخصص Ù‚Ø±Ø§Ø±Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ است . اگر نیاز به کامپیوتر Ùˆ کتب مرجع جهت کار باشد این وسایل باید در دسترس او قرارداشته باشد . اگر به دستگاه Ùکس جهت ارائه Ùˆ Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª اطلاعات بیشتر نیاز باشد باید در اتاق موجود باشد. به عبارت دیگر بهترین مکان جهت ارائه خدمات مشاوره در پزشکی از راه دور Ù…ÛŒ تواند اتاق کار، خود متخصص یا مشاور باشد . - اتاق مشاوره نامناسب : اتاقی است در نقطه ای دور از Ù…ØÙ„ اقامت یا کار متخصصین Ú©Ù‡ متخصص جهت ارائه مشاوره در انجا باید Ù…Ø³Ø§ÙØª زیادی را Ø·ÛŒ کند Ùˆ یا وسایل Ùˆ ابزار کاری Ú©Ù‡ جهت مشاوره به آن نیازمند است در آنجا در دسترس نباشد Ùˆ یا از Ù…ØÛŒØ·Ù‡Ø§ÛŒ دیگر کاری مجزا نبوده Ùˆ شلوغ باشد. بدترین مثال متصور در مورد اتاق مشاوره ÙØ¶Ø§ÛŒÛŒ است در گوشه بخش اورژانس Ú©Ù‡ بوسیله پارتیشن از ÙØ¶Ø§ÛŒ اورژانس Ùˆ تختهای بیماران جدا شده Ùˆ متخصصین یا مشاوران جهت Ú¯ÙØªÚ¯Ùˆ باید با صدای بلند ÙØ±ÛŒØ§Ø¯Ø²Ø¯Ù‡ Ùˆ همچنین صدای دیگر بیماران Ùˆ تیم های درمانی از خارج پارتیشن بگوش برسد. ØØªÛŒ توجه به جزئیاتی نظیر آنچه در ذیل به آن اشاره Ù…ÛŒ گردد Ù…ÛŒ تواند در نیل به موÙقیت بسیار مهم Ùˆ ضروری باشد .مثلا نور Ù…ØÛŒØ· اتاق معاینه باید کاملا مناسب Ùˆ کنترل شده بوده Ùˆ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از نور سÙید ارجØÛŒØª دارد .
بیمارباید بین تیم درمان Ùˆ نمایشگر قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ ØµÙØÙ‡ نمایشگر باید قابلیت Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª Ùˆ نمایش هر دو تصویر قسمت ارسال Ùˆ Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª را تواÙمان داشته باشد .
-نکته چهارم: هدایت مسیر پزشکی از راه دور به مسیر درمان استاندارد
ارائه خدمات پزشکی ،در پزشکی از راه دور باید همان خدمات پزشکی Ùˆ مراقبتهای بدون پزشکی از راه دور باشد .توجه داشته باشید Ú©Ù‡ برای ایجاد هر ØªÙØ§ÙˆØª ØØªÛŒ در مسائل جزئی باید تغییرات زیادی را مصوب کرد. یک قانون ساده Ú©Ù‡ همیشه باید به یاد داشته باشید اینست Ú©Ù‡ :
"هرچه تغییرات بیشتری مصوب شود Ø§ØØªÙ…ال شکست نیز Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ پیدا Ù…ÛŒ کند "
دستورالعمل های استاندارد جهت Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از وسایل Ùˆ تجهیزات ،نØÙˆÙ‡ معاینات Ùˆ همچنین ثبت پرونده ها را جهت هر گروه از متخصصین Ùˆ یا مشاوران جداگانه تدوین نمایید. این دستورالعمل ها باید تا ØØ¯ امکان مشابه خدمات پزشکی بدون پزشکی از راه دور باشد. این دستورالعمل ها باید بارها تکرار Ùˆ تمرین شود. نتیجه این ساختار Ø±Ø§ØØªÛŒ بیشتر جهت Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنندگان Ùˆ تیم درمان Ùˆ سازگاری بیشتری نتایج بالینی است. مثلا
- روش درست : اگر متخصص یا مشاور عادت به مشاهده برگه ثبت علائم بیمار (Patient`chart) به هنگام ورود با اتاق را دارد به هنگام ورود به اتاق مشاوره پزشکی از راه دور نیز باید همان برگه با همان Ø´Ú©Ù„ Ùˆ ÙØ±Ù… در دسترس او قرار گیرد . لازم به ذکر است Ú©Ù‡ دستورالعمل های پزشکی از راه دور بطور رسمی توسط انجمنهای پزشکی نظیر پوست Ùˆ چشم پزشکی Ù¾Ø°ÛŒØ±ÙØªÙ‡ شده هستند .
- روش نادرست : اینست Ú©Ù‡ Ùکر کنیم پزشکی از راه دور شیوه ای Ù…ØªÙØ§ÙˆØª در ارائه خدمات پزشکی است Ùˆ راه وروش Ùˆ شیوه خاص خودش رادارد .
در پایان باید اینطور نتیجه Ú¯Ø±ÙØª Ú©Ù‡ ØØ¯Ø§Ú©Ø«Ø± مشارکت تنها زمانی میسر است Ú©Ù‡ پزشکی از راه دور قسمتی از مسیر درمان معمول باشد Ùˆ همانطوریکه پیشتر Ú¯ÙØªÙ‡ شد ØØ¯Ø§Ú©Ø«Ø± مشارکت باید بعنوان هد٠هر برنامه پزشکی از راه دور در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شود، بدون ØØ¯Ø§Ú©Ø«Ø± مشارکت Ùˆ بهره وری هر برنامه پزشکی از راه دور Ù…ØÚ©ÙˆÙ… به شکست است
نکته پنجم - برنامه ریزی و آموزش موثر و مداوم
آموزش Ùوق العاده مهم Ùˆ ØÛŒØ§ØªÛŒ است . برنامه های پزشکی از راه دور موÙÙ‚ ØŒ برای آموزش Ø·Ø±Ø Ùˆ برنامه ای مشخص دارند ØŒ Ùˆ جایگاه مناسبی جهت آموزش را در لایه های خود ارائه Ù…ÛŒ کنند. زمان بندی وبرنامه ریزی آموزشی اغلب به همان اندازه Ù…ØØªÙˆÛŒØ§Øª آموزشی مهم هستند ØŒ
پایه و اساس آموزش باید بر مبنای موارد ذیل باشد :
تکنولوژی ( ÙÙ† آوریهای ) ارتباطی ØŒ ÙÙ† آوری های بالینی ØŒ آموزش کاربردی دستگاههای تشخیص در هر دو طر٠ارسال Ùˆ Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª ØŒ گردش کار Ùˆ دستورالعمل های مراقبت ØŒ روشهای Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از دستگاه ها ØŒ پرونده نویسی Ùˆ در انتها عیب یابی Ùˆ دسترسی به پشتیبانی ÙÙ†ÛŒ .
آموزشی Ú©Ù‡ در لایه ها Ùˆ Ø³Ø·ÙˆØ Ù…Ø®ØªÙ„Ù Ø§Ø±Ø§Ø¦Ù‡ Ù…ÛŒ گردد، بسیار موÙÙ‚ تر جلوه گر خواهد شد .
اولین لایه (آموزشهای اولیه ) باید به Ø´Ú©Ù„ÛŒ برنام ریزی گردد Ú©Ù‡ Ø¨Ù„Ø§ÙØ§ØµÙ„Ù‡ قبل از آغاز سر ÙØµÙ„ های هر درس ارائه گردد، Ùˆ باید به این آموزشها ارزش Ùˆ اعتبار داد. Ùˆ در صورت امکان باید به عنوان Ø³Ø±ÙØµÙ„ های رسمی در آموزش قرار داده شوند .
پیشنهادات :
با برنامه های آموزشی مدون Ùˆ زمانبندی شده شروع کنید. برای اطمینان قبل از شروع آموزش ØØ¶ÙˆØ±Ùˆ غیاب کنید. تهیه جزوه هایی به منظور آموزش بسیار Ù…Ùید Ùˆ موثر خواهد بود. در آن به جزئیات Ùˆ مطالب واقعی توجه کنید . برنامه آموزشی تان باید رسمی Ùˆ ØØªÛŒ تا اندازه ای ØªØ´Ø±ÛŒÙØ§ØªÛŒ باشد. مثلادر آن از برگه های نام نویسی ورودی ØŒ ارائه سر ÙØµÙ„ های آموزشی ØŒ بیان اهدا٠آموزشی ØŒ ذکر منابع Ùˆ Ø±ÙØ±Ù†Ø³Ù‡Ø§ Ùˆ همچنین تستهایی جهت تشخیص مهارت Ùˆ دانش شرکت کنندگان Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنید .
شرکت کنندگان موÙÙ‚ باید گواهینامه Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª کنند Ùˆ در صورت امکان باید برای این گواهینامه ها اعتبار آموزشی قائل شد. بنظر Ù…ÛŒ رسد این مسائل به ظاهر ØªØ´Ø±ÛŒÙØ§ØªÛŒ به میزان اهمیت Ùˆ اعتبار آموزش Ø§ÙØ²ÙˆØ¯Ù‡ Ùˆ تمایل Ùˆ درک شرکت کنندگان را در برنامه آموزشی Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ داده Ùˆ ØØ¶ÙˆØ± انان را جدی تر Ù…ÛŒ کند.
دومین لایه مهم پیگیری جلسات رسمی آاموزش Ùˆ ارزیاب آنهاست ØŒ بخصوص اگر نتایج این امر در همان Ù…ØÙ„ تشکیل جلسات ارائه گردد نتایج موثرتر Ùˆ Ù…Ùید تری خواهد داشت .
لایه سوم Ùˆ شاید کمتر رسمی شامل ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ آموزش مداوم است. یادآوری مطالب آموزشی Ùˆ پشتیبانی از درخواستها Ùˆ سوءالات باید Ø¨Ø±Ø§ØØªÛŒ ممکن گردد.آموزشهای اضاÙÛŒ جهت جبران ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ جابجایی کارکنان باید در برنامه آموزشی پیش بینی شده باشد. در تمامی Ø³Ø·ÙˆØ Ø§Ù…ÙˆØ²Ø´ÛŒ باید توجه به ÙØ¹Ø§Ù„یتها به عنوان کار در شرایط واقعی تمرین گردد Ùˆ شرکت کنندگان باید تشویق شوند Ú©Ù‡ از ØØ¶ÙˆØ± در جلسات لذت ببرند .
نمونه هایی از ایده های موÙÙ‚ در این زمینه عبارتند از :
Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯Ù‡Ø§ Ùˆ دستورالعمل های آشنا ØŒ آنها اغلب به آسانی آموخته Ù…ÛŒ شوند .
در ØÛŒÙ† آموزش گاه به گاه تمرین هایی مبتنی بر ÙØ¹Ø§Ù„یت های گروهی جهت Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ آشنایی Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ باهم ترتیب دهید .Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از لوازم Ùˆ تجهیزات با Ú©ÛŒÙیت آسانتر بوده Ùˆ عملکرد های مطمئن تر Ùˆ قابل اعتماد تری ارائه Ù…ÛŒ کنند .
آموزش سهم بسزایی در بهره وری شما داشته Ùˆ Ù…ÛŒ تواند عامل مهمی در ØÙظ Ùˆ بازاریابی برنامه پزشکی شما داشته باشد. آموزش به شما امکان تقویت چشم اندازها را داده Ùˆ به شما اجازه Ù…ÛŒ دهد Ú©Ù‡ پیامهای مهم تان را انتقال دهید. همچنین به کاربران Ø§ØØ³Ø§Ø³ Ø±Ø§ØØªÛŒ بیشتری بخشیده Ùˆ به آنان Ú©Ù…Ú© Ù…ÛŒ کند تا با سهولت بیشتر اقدام به پذیرش روشهای جدید درمانی Ùˆ ÙÙ† آوریهای نوین کنند .
پس از آنکه آموزش کامل شد، لیستی از Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ پشتیبان Ùˆ شماره تماس آنان تهیه کرده Ùˆ مطمئن شوید Ú©Ù‡ هرگاه به آنان نیاز Ù…ÛŒ باشد به سهولت در دسترس هستند .
مثالهایی درست در زمینه آموزش رامی توان اینگونه بیان نمود که:
استاد Ø¨Ù„Ø§ÙØ§ØµÙ„Ù‡ پس از نصب Ùˆ راه اندازی سیستم ها Ùˆ دقیقا قبل از اولین Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از آن در Ù…ØÙ„ ØØ§Ø¶Ø± شود. به دانشجویان ( کاربران ) Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ ازدستگاهها Ùˆ دستورالعمل ها آموزش داده شود. دانشجویان به Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از تجهیزات پزشکی از راه دور تشویق شده Ùˆ ØØªÛŒ موضوعات غیر پزشکی را نیز شخصا Ùˆ با دیگر همکاران Ø§Ù…ØªØØ§Ù† کنید. دانشجویان را به Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از تجهیزات ارتباطی ØØªÛŒ برای دلایل معمولی Ùˆ غیرپزشکی با سایت دور ترغیب کنید. اولین بیمار باید Ø¨Ù„Ø§ÙØ§ØµÙ„Ù‡ پس از تمرین ها ویزیت گردد. تا ØØªÛŒ الامکان مطالب آموزشی ÙØ±Ø§Ù…وش نگردد.
جدولی زمانی جهت پیگیری برنامه آموزشی Ùˆ ارزیابی آن تهیه کنید. Ùˆ در پایان دسترسی آسان به پشتیبانی را برای Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنندگان Ùˆ کسانیکه به Ú©Ù…Ú© نیاز دارند را امکان پذیر سازید .
و مثالهایی از روشهای نادرست آموزشی شاید اینگونه باشند :
ارائه آموزش به عنوان بخشی از ÙØ±Ø§ÛŒÙ†Ø¯ نصب تجهیزات. ارائه آموزشها چند Ù‡ÙØªÙ‡ یا بیشتر قبل از Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ØŒ ارائه یک کلاس آموزشی به تنهایی، Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ کردن Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از تجهیزات تنها به پزشکی از راه دور
نکته ششم :اطمینان از وجود هماهنگ کننده(ها )ی تمام وقت و یک رهبر ( سر تیم ) موثرو کارآمد
یکی از اشتباهات متداول در برنامه های پزشکی از راه دور اینست Ú©Ù‡ به نیازهای پرسنلی در این برنامه ها کمتر توجه Ù…ÛŒ شود.بسیاری از برنامه ریزان تمرکز خود را بر روی ÙÙ† آوریها معطو٠می کنند. در صورتیکه هد٠از برنامه های پزشکی از راه دور Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از ÙÙ† آوری است .
تقریبا تمام برنامه های موÙÙ‚ یک هماهنگ کننده تمام وقت Ú©Ù‡ هر روز Ùˆ هر Ù„ØØ¸Ù‡ به منظور پشتیبانی Ùˆ خدمت به کاربران در دسترس است در اختیار دارند. آن شخص باید جلسات را برنامه ریزی کند، مطمئن شود Ú©Ù‡ تمامی اجزائ برنامه درست کار Ù…ÛŒ کند به کاربران در Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از دستگاه ها Ú©Ù…Ú© کرده Ùˆ آنانرا تشویق به این کار Ù…ÛŒ کند Ùˆ مسائل ومشکلات را دیده Ùˆ لمس کرده Ùˆ به ØÙ„ آنان مبادرت Ù…ÛŒ ورزد. اطمینان ØØ§ØµÙ„ Ù…ÛŒ کند Ú©Ù‡ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ در ØØ§Ù„ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از سیستم هستند Ùˆ موانع Ùˆ مشکلات را برای کسانی Ú©Ù‡ نمی توانند Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنند Ø±ÙØ¹ Ù…ÛŒ کند .
ÙØ±Ø¯ÛŒ Ú©Ù‡ عهده دار این وظیÙÙ‡ است باید مهارتهای زیادی داشته باشد، از جمله عشق به کار، وآگاهی Ùˆ تعهد خدمت. وجود یک ÙØ±Ø¯ مناسب در این سمت Ù…ÛŒ تواند Ú©Ù…Ú© مناسبی در جهت موÙقیت برنامه باشد Ùˆ نقاط Ø¶Ø¹Ù Ø§ØØªÙ…الی ØØ§ØµÙ„ از نقایص موجود در برنامه را پوشش دهد .
تمامی برنامه های پزشکی از راه دور موÙÙ‚ یک رهبر ( سر تیم ) مشخص Ùˆ تعیین شده دارند .
نیازی به همکاری تمام وقت این ÙØ±Ø¯ با پروژه نیست ( البته این موضوع به اندازه Ùˆ مقیاس برنامه پزشکی از راه دور بستگی دارد ) این ÙØ±Ø¯ باید مهارتهای لازم جهت تصدی این سمت را داشته باشد. باید دارای اقتدار بوده Ùˆ بتواند برنامه را مدیریت نماید. به تمامی دست اندرکاران پروژه اشرا٠داشته باشد Ùˆ نقش اطلاع رسانی به مدیریت کلان را بعهده داشته باشد. اوست Ú©Ù‡ باید اطمینان ØØ§ØµÙ„ کند Ú©Ù‡ برنامه به درستی عرضه شده Ùˆ کار Ù…ÛŒ کند .
برنامه های موÙÙ‚ همچنین نیاز به دوستداران ( ØØ§Ù…یان پرشور ) این برنامه ها در قسمت سایت ارسال دارند. آنها را ÛŒØ§ÙØªÙ‡ Ùˆ آموزش دهید پرورش داده Ùˆ پشتیبان آنان باشید. آنهارا با برنامه درگیرشان کنید، ØØ¶ÙˆØ± آنان برای نیل به موÙقیت شما ØÛŒØ§ØªÛŒ است. این نکات است Ú©Ù‡ ØªÙØ§ÙˆØªÙ‡Ø§ را ایجاد Ù…ÛŒ کند Ùˆ همه شان ØÛŒØ§ØªÛŒ اند .
نکته Ù‡ÙØªÙ… : Ø·Ø±Ø Ù¾Ø±ÙˆÚ˜Ù‡ = مدیریت مراØÙ„ = انتظارات معقول
یکی از ÛŒØ§ÙØªÙ‡ های این مطالعه Ø´Ú¯ÙØª آور این بود Ú©Ù‡ بسیاری از برنامه های پزشکی از راه دور ارزش برنامه ریزی پروژه ها را به رسمیت نمی شناسند. Ùˆ بسیاری از برنامه های پزشکی از راه دور در Ú©Ø´ Ùˆ قوس این موضوع بسر Ù…ÛŒ برند. اجرای موÙقیت آمیز یک برنامه پزشکی از راه دور بدون مدیریت پروژه بسیار دشوار است. بدون یک برنامه ریزی خوب ناکارآمدی به Ø´Ú©Ù„ موذیانه ای وارد سیستم خواهد شد. با یک برنامه ریزی یکدست Ùˆ مناسب ØØ±Ú©Øª تان را شروع کنید Ùˆ تمام مراØÙ„ جهت تکمیل برنامه Ùˆ مسیرهای Ø¨ØØ±Ø§Ù†ÛŒ را در نظر بگیرید .
هنگامی یک Ø·Ø±Ø Ù¾Ø±ÙˆÚ˜Ù‡ خوب Ùˆ تعری٠شده است Ùˆ به ÙˆØ¶ÙˆØ Ù‚Ø§Ø¨Ù„ درک خواهد بود Ú©Ù‡ انتظارات ازما Ùˆ مسئولیتهای مان بطرز مناسبی با هم متعادل شده باشند.
هشدار اول : زیاده خواهی و موازی کاری نکنید .
هشدار دوم : برنامه ریزی پروژه ( Ø·Ø±Ø Ù¾Ø±ÙˆÚ˜Ù‡ ) ابزاری است برای موÙقیت، از آن به عنوان Ø³Ù„Ø§Ø ØªÙ‡Ø§Ø¬Ù…ÛŒ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ نکنید .
هشدار سوم : مدیریت را ساده Ù†Ú¯Ù‡ دارید ( پیچیده نکنید ) ØªØ§ØØ¯ امکان شبیه یک تیم یا ØØ²Ø¨ ØŒ اما به یاد داشته باشید، این بدین معنی نیست Ú©Ù‡ هرکس یک رای دارد Ùˆ یا شما بایدهمه Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ را راضی Ù†Ú¯Ù‡ دارید. تعداد کمیته ها را به ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ برسانید Ùˆ برای آنها اهدا٠ثابت Ùˆ زمان بندی معین مشخص کنید .
هشدار چهارم : یکسری نقاط عط٠در برنامه مشخص کنید و سعی کنید به آنها برسید .
![]() |
نکته هشتم – گسترش اÙÙ‚ÛŒ در مقابل پیاده سازی عمودی
برخی از برنامه های پزشکی ازراه دور با تعداد بسیار زیاد سایت Ùˆ تعداد بسیار Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ از توانائیها Ùˆ قابلیتها درهرسایت شروع به کار Ù…ÛŒ کنند. هد٠از این کار Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ تعداد مخاطبان قلمداد Ù…ÛŒ شود. برخی دیگر از برنامه ها با تعداد بسیار Ú©Ù…ÛŒ از نقاط ( سایت ) Ùˆ قابلیتهای بسار گسترده در هر سایت شروع به کار Ù…ÛŒ کند. در این روش یک یا دو سایت اولیه با قابلیت گسترش عمودی در نظر Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ù…ÛŒ شود. Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØªÙ‡ های ما هیچ یک از این استراتژی ها موÙÙ‚ نیستند. برنامه هایی Ú©Ù‡ اÙÙ‚ÛŒ گسترش پیدا Ù…ÛŒ کنند بخاطر ارتباطات زیاد Ùˆ قابلیتهای مدیریتی شان نامتعادل Ùˆ لرزان بنظر Ù…ÛŒ رسند. مخاطبان آنان آنقدرزیاد هستند Ú©Ù‡ آموزش دادن به آنها Ùˆ همچنین پشتیبانی دادن به این تعداد Ùˆ نیز راضی Ù†Ú¯Ù‡ داشتن آنان بسیار دشوار است. مضا٠براینکه هر سایت قابلیتهای Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ دارد ( پس کاربران Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ هم دارد ) Ùˆ این منجر به برون Ø±ÙØª از مسیر واقعی (چشم انداز ) برنامه خواهد شد .
Ø§ØØ¯Ø§Ø« یک یا دو سایت Ùوق العاده مجهز نیز بنظر Ù…ÛŒ رسد منجر به شکست شود. چرا Ú©Ù‡ این سایتها بیش از ØØ¯ پیچیده Ùˆ تهدید آمیز هستند. اغلب کاربرانی Ú©Ù‡ این سایت ها( نقاط ارسال Ùˆ Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª ) را مشاهده کرده اند، نگران پیچیدگی آنان بوده Ùˆ دست رد به سینه این برنامه ها Ù…ÛŒ زنند، چون آنها را ÙØ±Ø§ØªØ± از قدرت درک خود Ù…ÛŒ بینند. علاوه بر این با وجود تعداد اندک مراجعه کنندگان ( بخاطر کمبود نقاط درگیر با برنامه ) ØØªÛŒ اگر آنان راضی بنطر برسند. تعدا آنان جهت هدایت برنامه به مسیر توسعه Ùˆ موÙقیت کاÙÛŒ نیست .
استراتژی موÙÙ‚ است Ú©Ù‡ یک رویکرد متعادل نسبت به این دو داشته باشد. ایجاد تعداد Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ سایت اولیه ( 10 تا 20% Ú©Ù„ پیش بینی ) از Ú©Ù„ سایتها شاید بهترین باشد. این تمرکز هم Ù…ÛŒ تواند توجه مدیریت را جلب کند Ùˆ هم مخاطبان را کنترل Ùˆ راضی Ù†Ú¯Ù‡ دارد. ارتباطات آسان Ùˆ پشتیبانی هم امکان پذیر است. در این شرایط ØØ¯Ø§Ú©Ø«Ø± موÙقیت از سایتهای اولیه Ù…ØØªÙ…Ù„ Ù…ÛŒ گردد. مشکلات یک به یک ØÙ„ Ù…ÛŒ شوند Ùˆ دستورالعمل ها Ø§Ù…ØªØØ§Ù† شده Ùˆ Ù…ÛŒ توان قبل از پیاده سازی برنامه در مقیاس بزرگتر کارایی Ùˆ قابلیت برنامه را ثابت کرد. سایتها موÙقیت را نمایش Ù…ÛŒ دهند. علاوه بر این معمولا به تعدادکاÙÛŒ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ در برنامه ØØ¶ÙˆØ± دارند تا بتوانند در پیشبرد برنامه ها موثر باشند. همه خواهان مشارکت درموÙقیت شده بر این اساس Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ نقاط ( سایتها ) در آینده بر مبنای این موÙقیت امکان پذیر Ù…ÛŒ گردد .
اضاÙÙ‡ کردن سایتها را Ù…ÛŒ توان در چند مرØÙ„Ù‡ انجام داد. همچنان Ú©Ù‡ قابلیتهای اضاÙÛŒ را نیز Ù…ÛŒ توان به تمامی سایتها Ùˆ در مراØÙ„ مختل٠برنامه اضاÙÙ‡ نمود .
مثال ها :
درست : تعداد Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒ سایت Ú©Ù‡ مجهز به وسایل ارتباطی Ùˆ تشخیصی هستند Ùˆ دستورالعمل ها در آنها مشخص Ùˆ منابع پشتیبانی معین شده اند ایجاد کنید. تغییرات مورد نیاز را اعمال کرده Ùˆ Ø§Ù…ØªØØ§Ù† کنید Ùˆ هر نقطه را ایجاد Ùˆ به اتمام برسانید. دقیقا متوجه شوید Ú©Ù‡ چرا این سایتها موÙÙ‚ شده اند Ùˆ بعد نقاط دیگر را بر همین اساس ایجاد نمائید .
نادرست : چندین سایت را به وسایل ارتباطی Ùˆ ویدئو Ú©Ù†ÙØ±Ø§Ù†Ø³ مجهز کنید Ùˆ بعد قابلیتهای درمانی Ùˆ تشخیصی به آنها اضاÙÙ‡ کنید .
نادرست : با یک یا دو سایت Ú©Ù‡ در آنها بر روی ÙÙ† آوریها بیش از ØØ¯ تمرکز شده است. شروع کنید، سایت را تبدیل به نقطه ای Ú©Ù‡ از نظر تکنیکی هرکاری در آن قابل انجام است کنید Ùˆ آنگاه سعی کنید در مسیر توسعه از این مدل برای انطباق با دیگر نقاط Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنید .
نکته نهم : بازاریابی مناسب ØÛŒØ§ØªÛŒ است
قاعدهای Ú©Ù„ÛŒ در کسب وکار وجود دارد Ú©Ù‡ اینگونه بیان Ù…ÛŒ شود " سرمایه گذاری برای بازاریابی Ùˆ ÙØ±ÙˆØ´ هر Ù…ØØµÙˆÙ„ معمولا مساوی یا بیشتر از هزینه های توسعه Ù…ØØµÙˆÙ„ یا خدمات است " ØŒ شما هم بر همین اساس برنامه ریزی کنید .
تعداد زیادی از مردم به ارزش Ùˆ اهمیت پزشکی از راه دور آگاهی نخواهند ÛŒØ§ÙØªØŒ مگر آنکه شما با موÙقیت به انتقال پیام خود مبادرت ورزیده Ùˆ سپس بطور موثرتری آنرا تقویت کنید. برنامه های پزشکی از راه دور موÙÙ‚ این کار را بخوبی انجام Ù…ÛŒ دهند. برنامه پزشکی از راه دورتان موÙÙ‚ جلوه نخواهد کرد اگر دیر هنگام به اهمیت بازاریابی Ù¾ÛŒ ببرید Ùˆ یا اصلا آنرا بطور کامل ØØ°Ù کنید. توجه داشته باشید Ú©Ù‡ بازاریابی چیزی ÙØ±Ø§ØªØ± از تبلیغ Ùˆ Ø¢Ú¯Ù‡ÛŒ دادن است .
بازاریابی مناسب با درک نیازها و خواسته های کاربران و سازمان خودمان شروع می شود .
بÙهمید Ú©Ù‡ گروههای دیگر Ú†Ù‡ چیزی را خواستارند Ùˆ چگونه ممکن است به نیازهای آنان پاسخ داد. درک کنبد Ú©Ù‡ دیگران چگونه به موضوعات Ù…ÛŒ نگرند Ùˆ ابزار سنجش آنان چیست. کش٠کنید Ú©Ù‡ چرا بعضی از مردم ممکن است مقاومت بخرج دهند. پیام هایتان را بر اساس خواسته ها ØŒ نیازها Ùˆ مقاومتهای Ø§ØØªÙ…الی تنظیم کنید. موÙقیت هایتان را اعلام کنید Ùˆ انتظارات عمومی را برآورده سازید. کارهای خوبی را Ú©Ù‡ انجام Ù…ÛŒ دهید به همگان اعلام کنید Ùˆ دیگران بگوئید Ú©Ù‡ در آینده منتظر Ú†Ù‡ چیزی از شما باشند. این موضوعات ممکن است ارزان بدست نیاید، اما بسیار ارزشمند است. توجه داشته باشید Ú©Ù‡ هر نوع ارتباط با دیگران Ù…ÛŒ تواند ÙØ±ØµØª مناسبی برای بازاریابی باشد. این موضوع آموزش، تماس های به منظور پشتیبانی، Ùˆ ØØªÛŒ مواقع ایجاد Ø¨ØØ±Ø§Ù† رانیز شامل Ù…ÛŒ شود .
راهکارهایی جهت موÙقیت در این زمینه :
مدیرانتان را بازاریابی کنید. مطمئن شوید Ú©Ù‡ هنگامیکه شما در ØØ§Ù„ دستیابی به اهدا٠خود Ùˆ Ø§ÙØ²ÙˆØ¯Ù† ارزش به سازمان هستید، آنها از این موضوع با اطلاعند. هنگامیکه با مشکللات Ùˆ یا مسائلی روبرو Ù…ÛŒ شوید آنها را در جریان قراردهید Ùˆ از آنها بپرسید Ú©Ù‡ برای ØÙ„ آن مشکل Ú†Ù‡ اقدامی Ù…ÛŒ توانند انجام دهند. ولی دائما جهت درخواست Ú©Ù…Ú© Ùˆ یاری به آنها مراجعه نکنید. توجه کنید Ú©Ù‡ این قسمتی از شغل شماست، تنها هنگامیکه به Ú©Ù…Ú© واقعی نیاز دارید از آنها درخواست نمائید. هیچ وقت اخبار بد را از آنان پنهان نکنید Ùˆ از Ø§ØªÙØ§Ù‚ات غیر منتظره اخبار خوب بسازید.
Ù…Ø®Ø§Ù„ÙØ§Ù†ØªØ§Ù† را بازاریابی کنید. انرژی تان را در تلاش برای اثبات اینکه ØÙ‚ با شماست با هر ØØ±ÛŒÙÛŒ هدر ندهید. در ضمن آنها را نادیده هم نگیرید. توجه داشته باشید Ú©Ù‡ شما نمی توانید آنها را تغییر بدهید، اما Ù…ÛŒ توانید به آنها ØØ§Ù„ت خنثی بدهید ( در زندگی Ùˆ سیاست این یک ایده خوب است ). Ùˆ آخر اینکه همه Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ دوست دارند Ú©Ù‡ در موÙقیت ها شریک باشند، از آنها دعوت کنید Ú©Ù‡ جزءای از شما باشند .
نکته دهم : انتشار یا انهدام ؟
بنظر Ù…ÛŒ رسد برنامه های پزشکی از راه دور ÛŒ Ú©Ù‡ ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ یک بار در سال اقدام به ارائه Ùˆ انتشار نتایج برنامه هایشان Ùˆ یا برخی قسمتهای برنامه شان Ù…ÛŒ کنند، در مقایسه با آنهائیکه این کار را نمی کنند، بهتر هستند. اقدام به انتشار، آموزش Ùˆ به اشتراک گذاشتن دانش Ùˆ تخصص از بسیاری جهات مهم Ùˆ ضروری است. بعضی Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ این عمل را نوعی بازاریابی Ù…ÛŒ دانند Ùˆ قطعا Ù…ÛŒ تواند همینطور باشد (اگرچه بسیار بیشتر از این است ). انتشار ÙØ¹Ø§Ù„یتهای تان Ùˆ یا آنچه Ú©Ù‡ آموخته اید Ùˆ انجام داده اید، علاوه بر اینکه ارزش Ø§ÙØ²ÙˆØ¯Ù‡ ای را به دیگران ارائه Ù…ÛŒ کند، شما را به سطØÛŒ از خودآگاهی Ùˆ خود ارزشیابی وخود اصلاØÛŒ Ù…ÛŒ رساند Ú©Ù‡ در غیر از این مورد به هیچ عنوان امکان پذیر نخواهد بود. همچنین این عمل در اثبات ÙØ¹Ø§Ù„یتهایتان در دیدگاه عموم Ùˆ در قیاس با دیگر رقبانتان Ù…Ùید Ùˆ موءثر است. خلاصه مقالات Ùˆ ÙØ¹Ø§Ù„یتهایتان را ارسال کنید Ùˆ مقالات مشابه دیگران را هم چاپ کنید. پوستر ارائه کنید. از دیگران هم دعوت کنید Ú©Ù‡ جزء تیم پزشکی از راه دور شما باشند. Ùˆ پیشنهاد ما به شما جهت اجرای این کارها ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ یکبار در سال است .
Ùˆ خلاصه انکه برنامه های پزشکی از راه دوری موÙÙ‚ هستند Ú©Ù‡ در موارد ذیل مدیریتی مناسب دارند .
ایجاد چشم انداز روشن
ایجاد هد٠و ارزشیابی
ایجاد Ù…ØÛŒØ· کار مناسب Ùˆ اثر بخش
به ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ رساندن شکا٠( بین درمان معمولی Ùˆ پزشکی از راه دور )
ارائه آموزش و پشتیبانی موثر
ارائه مدیریت خوب و کمک و رهبری مناسب
ارائه برنامه Ùˆ نقشه راه جهت نیل به موÙقیت
مدیریت در اجرای برنامه ها و ارتباطات
انتشار نتایج خودتان Ùˆ Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª نتایج دیگران
نقد پذیری و به رسمیت شناختن دیگران
تمرکز روی برنامه
![]() |